|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2433 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
( opracowała EWA KOPER ) TERMIN DYSLEKSJA oznacza trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania , pomimo prawidłowego rozwoju i właściwego procesu nauczania . Jej przyczyną jest uszkodzenie centralnego układu nerwowego .( dys- oznacza brak czegoś , trudność ; lego – znaczy słowo) Dysleksja istnieje od czasów , gdy ludzie zaczęli posługiwać się pismem . Z czasem na oznaczenie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu zaczęto używać terminu "dysleksja rozwojowa" , co wskazuje na fakt wczesnych uwarunkowań tych trudności , trwających od urodzenia . CHARAKTERYSTYCZNE CECHY OSOBY Z DYSLEKSJĄ
- ma utrzymujące się trudności z czytaniem i pisaniem , ale często opanowuje tę umiejętność w miarę poprawnie pod koniec nauki w szkole podstawowej , pozostałością jest jednak wyraźna niechęć do czytania książek i gazet
- problemy z ortografią utrzymują się przez całe życie , ma trudności z rozpoznawaniem rymów
- ma kłopoty z uczeniem się skojarzeń
- ma ograniczoną pojemność pamięci , zwłaszcza krótkotrwałej
- nieumiejętność liczenia w pamięci , przypominania sobie nazw miesięcy , tabliczki mnożenia , oznaczeń chemicznych , dat
- jest niezorganizowany w pracy , myli kierunki ( prawy , lewy )
- szybko się męczy w czasie wykonywania zadań typu szkolnego
- może pojawić się nerwica
OBJAWY U DZIECI
- opóźniony ogólny rozwój ruchowy
- słaba sprawność manualna ( niechęć do czynności samoobsługowych , rysowania , mało "rozplanowane" prace plastyczne )
- zaburzenia lub opóźniony rozwój mowy
- lęk przed szkołą , nauką
- często obserwuje się skłonności do oburęczności ( słabo ustalona lateralizacja , tzn. przewaga stronna ciała )
- niepoprawne odwzorowywanie , przepisywanie tekstu
- mylenie liter , cyfr
- problemy ze śpiewaniem piosenek , słaba pamięć słuchowa
- pojawiają się elementy pisma "lustrzanego"
Jeśli zauważymy niepokojące objawy u naszego dziecka , które mogą wskazywać na DYSLEKSJĘ , należy zasięgnąć porady nauczyciela w przedszkolu lub szkole albo udać się do poradni psychologiczno – pedagogicznej , gdzie zostaną zalecone odpowiednie ćwiczenia , pomocne w przezwyciężeniu tych trudności . Ewa Koper | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|